Arbodienst '21-30- bannermin

Welkom op dearbodienst.nl

Investeren in medewerkers begint al bij de onboarding

Succesvolle onboarding in 5 stappen!

Betrokken medewerkers zijn erg belangrijk in een organisatie. Niet alleen presteren zij beter, ook zijn ze intrinsiek gemotiveerd en blijven zij loyaal aan de organisatie. Betrokken medewerkers zijn net als prijzen, die win je niet zomaar. Het vraagt om een enorme investering vanuit de organisatie en die investering start al bij de Onboarding.

Wat is onboarding?

De Onboarding is letterlijk de eerste stap die een nieuwe medewerker zet aan boord van de organisatie. Tijdens dit proces maakt de medewerker kennis met de organisatiecultuur , nieuwe collega’s, de werkwijze en vooral de visie. Het doel is om de medewerker vertrouwd te laten raken met de organisatie en de juiste kennis en vaardigheden bij te brengen voor een vliegende start. Als het goed is bent u op dit punt overtuigd van de geschiktheid van de medewerker, en geschikte medewerkers wilt u behouden.

Zo zorgt u als werkgever voor een succesvolle onboarding:

  1. De juiste indruk wekken

Eerste indrukken doen er toe, ook op de werkvloer. De medewerker heeft waarschijnlijk een intensieve sollicitatieprocedure doorlopen en dat heeft eindelijk geleid tot die droombaan. Dat gevoel wilt hij/zij behouden en door positieve eerste ervaringen voelt de medewerker zich trots om deel uit te maken van de organisatie.

  1. Duidelijk communiceren van de verwachtingen

Als nieuwe medewerker kan er veel op je afkomen; een hoop informatie, nieuwe indrukken en nieuwe gezichten. Duidelijke communicatie over de verwachtingen kunnen bijdragen aan een vertrouwd gevoel. Neem de medewerker zoveel mogelijk mee in wat hem te wachten staat. De medewerker weet zo waar hij/zij naartoe werkt en hoe de weg eruit zal zien.

  1. Persoonlijke doelen linken aan organisatiedoelen

Iedereen heeft persoonlijke doelen. Door ook hier aandacht aan te besteden, ontdek je waar iemands passie en talenten liggen. Waardevolle informatie want door talenten in kaart te brengen kunnen de juiste capaciteiten binnen een organisatie ook benut worden.

  1. Voldoende hulpbronnen

Een goede balans in taakeisen en hulpbronnen leidt tot bevlogen medewerkers. Hulpbronnen komen in vele vormen zoals duidelijke instructies, feedback, collega’s of gevoelens van autonomie. Wijs nieuwe medewerkers dus niet alleen de weg naar deze hulpbronnen, maar zorg ook dat ze voldoende aanwezig zijn.

  1. Evalueer met de medewerker

Het is goed dat u veel tijd en aandacht besteedt aan het proces van onboarden, maar vergeet hierin niet de mening van de (nieuwe) medewerkers. Ga ook na of medewerkers iets misten, of juist iets heel leuk vonden. Zo kunt u uw tijd beter benutten en haalt u meer voordeel uit uw investering.

Wist u dat…

Medewerkers die in een organisatie werken waar een goede bedrijfscultuur heerst en persoonlijk leiderschap de norm is, minder verzuimen dan in organisaties waar dat niet het geval is? De Arbodienst, onderdeel van paraDIGMA groep, gaat samen met u aan de slag om medewerkers en uw organisatie duurzaam inzetbaar te maken. Nu en voor in de toekomst. Ga naar onze website voor meer informatie over ons, onze aanpak en onze diensten en neem vrijblijvend contact met ons op voor een offerte.  

Het Laatste Nieuws