Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

+31 182 623 100

Nieuws over ro-ad

pesten op de werkvloer: besteed er aandacht aan!

17 september 2018

Deze week organiseert de Stichting School en Veiligheid de ‘Week tegen Pesten’. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor veiligheid en pesten op scholen. Een mooi initiatief vinden wij. Want pesten komt vaker voor dan we denken; ook op de werkvloer! 1 op de 10 medewerkers is slachtoffer en naar schatting veroorzaakt dit vier miljoen extra verzuimdagen per jaar (Arboportaal.nl).

Bij Ro-Ad richten wij ons op preventie voor een duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers en het voorkomen van verzuim. Preventie zit hem volgens ons niet alleen in het in kaart brengen van de gezondheidsrisico’s, maar ook in een goed HR-beleid, een gezonde werkplek en preventief medische keuringen. Daarbij vinden wij het belangrijk om ook ruim aandacht te besteden aan ongewenst gedrag op de werkvloer. Ons doel van preventie is immers het creëren van een vitale (mentaal én fysiek) en gezonde leefstijl voor uw medewerkers. De input van de medewerkers –naast die van de werkgevers– is hierin cruciaal.

Vertrouwenspersoon
Ondanks dat u een zo goed mogelijk beleid heeft, kan het gebeuren dat er zich binnen uw organisatie situaties voordoen die ongewenst zijn of als ongewenst worden ervaren. Denk bijvoorbeeld aan discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten of een andere vorm van ongepast gedrag. Vaak geven medewerkers niet aan dat zij hier slachtoffer van zijn en geven zij een andere verzuimreden op, omdat zij zich bijvoorbeeld schamen. In deze situaties kunnen wij een vertrouwenspersoon (VP) inschakelen. De inzet van een vertrouwenspersoon is preventief. Wanneer vroegtijdig de hulp van de VP wordt ingeroepen, kan uitval voorkomen worden.

Doe de zelfinspectie
Bent u zich als werkgever bewust van wat er op de werkvloer gebeurd? Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft hiervoor een zelfinspectie ontwikkeld. Aan de hand van deze zelfinspectie kunt u zelf beoordelen of uw beleid voldoet aan de wettelijke eisen. Met deze zelfinspectie kijkt u naar uw organisatie zoals een inspecteur van de Inspectie SZW dat ook doet. Doe de zelfinspectie hier.

Kunnen wij u helpen?
Heeft u hulp nodig bij het in kaart brengen van de risico’s op ongewenste situaties of gedrag en de gevolgen ervan voor de medewerkers? Met een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) of het opstellen van interne afspraken (beleid) hierop, helpen wij uw organisatie de risico’s gestructureerd aan te pakken om zo de kans op arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten en ongevallen tot een minimum te beperken. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Maak kennis met onze nieuwe adviseur arbeid en gezondheid: Iddo Schotanus

Per 1 januari is Iddo Schotanus bij Ro-Ad gestart als Adviseur Arbeid & Gezondheid en Arbeidsdeskundige. Iddo is al jaren actief in de wereld van arbeids-bemiddeling en re-integratie. Graag stelt hij zich voor.

Lees meer

Werknemers krijgen toegang tot Verzuimsignaal

Om de betrokkenheid van medewerkers bij het verzuimproces te vergroten én de eigen regie op herstel te stimuleren is een nieuw portaal ontwikkeld; het Werknemersportaal. Ro-Ad is met een aantal klanten en medewerkers een pilotfase gestart. 

Lees meer

ro-ad heeft een nieuwe bedrijfsarts: ingeborg vrenken

In januari is Ingeborg Vrenken bij Ro-Ad gestart als bedrijfsarts. Ingeborg is geregistreerd bedrijfsarts en bedrijfskundige en al meer dan 25 jaar werkzaam in het vakgebied ‘mens en werk’. Graag stelt zij zich voor. 

Lees meer

© 2018 Ro-Ad Arbodienstverlening | Algemene voorwaarden | Privacyregeling | Klachtenregeling