Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren (Google Analytics) en om er voor te zorgen dat u relevante informatie te zien krijgt. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van deze cookies en het hiermee verzamelen van informatie door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

+31 182 623 100

Nieuws over ro-ad

in gesprek met collega iddo schotanus; wat doe je als adviseur Arbeid & Gezondheid bij Ro-Ad?

16 december 2019

Ro-Ad is specialist in arbodienstverlening. Dat betekent onder andere dat we werkgevers ondersteunen bij het opstellen van arbobeleid, veranderingen binnen de sociale zekerheid en zorg vertalen naar de dagelijkse praktijk en medewerkers trainen, coachen en begeleiden bij verzuim. In onze werkwijze ligt de nadruk steeds meer op preventie, want in ons werkveld geldt: voorkomen is beter dan genezen. Wij geloven dat een vitale, gezonde leefstijl verzuim kan voorkomen. En als een medewerker toch ziek wordt? Dan zoeken we naar aanpassingen of alternatieven zodat hij of zij toch kan blijven werken. “We kijken naar wat iemand nog wél kan en gaan altijd uit van het positieve”, aldus Iddo, adviseur Arbeid & Gezondheid bij Ro-Ad.

Momenteel zijn we voor de uitbreiding van het Ro-Ad team op zoek naar een adviseur Arbeid & Gezondheid met een arbeidsdeskundige achtergrond. We spreken met collega Iddo Schotanus, die een inkijkje geeft in zijn werkzaamheden.

Iddo, hoe ziet een dag als adviseur Arbeid & Gezondheid bij Ro-Ad eruit?
“Mijn dag begint meestal op kantoor in Waddinxveen. Daarna heb ik vaak een afspraak buiten de deur. In percentages denk ik dat ik zo’n 60-70% op kantoor ben en 30-40% bij klanten. Het kan per week nog wel eens verschillen, mijn functie is wat dat betreft een beetje hollen en stilstaan. Er zijn weken dat ik veel ‘buiten’ ben, maar ook weken dat je me juist veel op kantoor ziet.”

Dynamiek
“De combinatie van adviseur en arbeidsdeskundige brengt veel dynamiek met zich mee. De ene dag ben ik bezig met arbeidsdeskundig onderzoek. Ik kijk naar feiten zoals de functie-inhoud, het takenpakket en de belasting daarvan, afgezet tegen de belastbaarheid van de verzuimende medewerker. Aan de hand daarvan stel ik vast of het werk passend is of passend is te maken of dat er ander werk is binnen de eigen organisatie of daarbuiten. Andere dagen help ik als adviseur werkgevers in de uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter. Ik help bij de probleemanalyse die door de bedrijfsarts of verpleegkundig specialist wordt opgesteld, zorg ervoor dat er een plan van aanpak is en dat de eerstejaarsevaluatie plaatsvindt. Ook plan ik consulten bij ziekte en zorg ik ervoor dat verzuimende medewerkers gezien worden door de bedrijfsarts of verpleegkundig specialist. Omdat we bij Ro-Ad preventie hoog in het vaandel hebben staan, voer ik ook preventieve gesprekken met medewerkers. Soms is een doorverwijzing naar een bedrijfsarts niet nodig en kan ik als adviseur een medewerker helpen.”

In de vacature staat: als adviseur Arbeid & Gezondheid ben je de schakel tussen de werkgever, de medewerker(s) en de veranderingen in de sociale wetgeving. Wat betekent dit in de praktijk?
“Er veranderen regelmatig dingen binnen de Arbo- en sociale wetgeving. Een voorbeeld hiervan is dat volgend jaar het advies van de bedrijfsarts meer leidend wordt. Het is onze taak om werkgevers te laten weten dat deze verandering eraan zit te komen. Als organisatie moeten wij continue op de hoogte zijn van wijzigingen en wij vinden dat we als expert op het gebied van Arbowetgeving een informatieplicht hebben richting werkgevers.”

Wat vind je het leukste aan jouw rol?
“Dat ik elke dag bezig ben met mensen: waar staat iemand, wat wil iemand en wat kan een medewerker (nog)? Ik vind het heel fijn om mensen te begeleiden en te coachen en samen op zoek te gaan naar oplossingen. Ik vind situaties waarin werkgever en werknemer niet meer zo goed met elkaar kunnen communiceren een uitdaging. Dan neem ik de rol van ‘mediator’ op me, wat heel goed bij mij past.”

Waarom werk jij graag bij Ro-Ad? Wat maakt werken bij Ro-Ad uniek?
“Wat ik uniek vind, is dat onze directeur Marijke echt een “arbo-ambassadeur” is. Zij zit in elke commissie op dit gebied die je je maar kunt bedenken. Zij timmert hard aan de weg en die energie en drive neemt ze mee naar de werkvloer. Dat motiveert, stimuleert en zorgt voor een positieve vibe binnen het team. Ook is er veel ruimte voor ontwikkeling. Mensen de ruimte geven om te groeien en ervoor zorgen dat de juiste middelen daarvoor aanwezig zijn, is een prioriteit van Marijke. Daarnaast vind ik het gewoon een ontzettend leuk team, met vlotte, ambitieuze mensen.”

Wil je meer weten of heb je vragen over de vacature? Neem dan contact op met Marijke Roseboom op 0182 623 100 of stuur een mail naar info@ro-ad.nl. Enthousiast geworden en wil je direct solliciteren? Klik dan hier.

In gesprek met collega Iddo Schotanus; Wat doe je als adviseur Arbeid & Gezondheid bij Ro-Ad?

Voor de uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een adviseur Arbeid & Gezondheid met een arbeids-deskundige achtergrond. We spreken met collega Iddo Schotanus, die een inkijkje geeft in zijn werkzaamheden.

Lees meer

collega mara helderman geslaagd voor masteropleiding tot verpleegkundig specialist

Onlangs ontving onze collega Mara Helderman haar diploma van de tweejarige masteropleiding waarin zij opgeleid is tot Verpleegkundig Specialist algemene gezondheidszorg. 

Lees meer

marijke roseboom nieuwe voorzitter vno-ncw rijngouwe

Marijke Roseboom, directeur van Ro-Ad, is onlangs voorzitter geworden van VNO-NCW RijnGouwe en neemt hiermee het stokje over van Michiel Bunnik die nu wethouder is in de gemeente Gouda.

Lees meer

© 2019 Ro-Ad Arbodienstverlening | Algemene voorwaarden | Privacyregeling | Klachtenregeling