+31 182 623 100

vertrouwenspersoon

Het kan gebeuren dat er zich binnen uw organisatie situaties voordoen die ongewenst zijn of als ongewenst worden ervaren. Denk bijvoorbeeld aan discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten of een andere vorm van ongepast gedrag. In deze situaties kunnen wij een vertrouwenspersoon (VP) inschakelen.

De inzet van een vertrouwenspersoon is laagdrempelig, onafhankelijk en objectief, omdat de VP geen deel uitmaakt van de organisatie. De VP ervaart dus geen loyaliteit naar collega’s en leidinggevenden, waardoor ongewenste situaties over het algemeen snel(ler) worden gemeld. De inzet van een vertrouwenspersoon is preventief. Wanneer vroegtijdig de hulp van de VP wordt ingeroepen, kan uitval van een of meerdere medewerkers voorkomen worden.

WAT DOET DE VERTROUWENSPERSOON?
+ De VP luistert in vertrouwen naar het verhaal van de medewerker.
+ Helpt de medewerker zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen.
+ Geeft advies en ondersteuning bij het starten van een officiële procedure zoals een klacht of aangifte bij de politie.
+ Ondersteunt bij het bespreekbaar maken van het probleem binnen de organisatie.
+ Helpt ook medewerkers die vermoeden dat een collega slachtoffer is van discriminatie, (seksuele) intimidatie of andere vorm van ongepast gedrag.

WERKWIJZE
Als er binnen uw organisatie behoefte is aan een vertrouwenspersoon, dan kunt u direct (telefonisch of per mail) contact opnemen. Er volgt een afspraak voor een gesprek en daarna stelt de vertrouwenspersoon zich voor aan de organisatie. In overleg met u als werkgever worden de contactgegevens van de VP openbaar vermeld.

Wanneer een medewerker met een vertrouwenspersoon heeft gesproken, zijn de kosten voor rekening van de werkgever. Er komt geen verslag in een medisch dossier en de kosten (op uurbasis) worden anoniem gefactureerd.

    Meer weten?

    Wilt u liever één van onze adviseurs spreken? Bel ons of stuur een e-mail.

    0182-623100 info@ro-ad.nl

    © 2018 Ro-Ad Arbodienstverlening | Algemene voorwaarden | Privacyregeling | Klachtenregeling