+31 182 623 100

Verzuimbegeleiding (re-integratie 1e spoor)

Heeft een medewerker zich afwezig gemeld, dan bent u als werkgever samen met de medewerker verplicht om om te kijken hoe hij of zij zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Dit kan zijn in het eigen werk, in aangepast eigen of ander werk of in een andere functie bij de eigen of een andere werkgever.

1E EN 2E SPOOR
De re-integratie richting de eigen werkgever noemen we het 1e spoor. De re-integratie richting een andere werkgever noemen we het 2e spoor.  Zodra tijdens de afwezigheid van de medewerker medisch duidelijk wordt dat de medewerker niet kan terugkeren naar zijn eigen functie (1e spoor), zal er, na een arbeidsdeskundig onderzoek direct gestart worden met de verzuimbegeleiding in het 2e spoor.

ONZE WERKWIJZDE IN VERZUIMBEGELEIDING
Bij de verzuimmelding zal u als werkgever samen met de medewerker een gesprek hebben en beoordelen of de afwezigheid wordt geaccepteerd of dat er andere oplossingen worden bedacht. Als u de verzuimmelding accepteert, meld u dit in ons verzuimregistratiesysteem. Bij de verzuimmelding krijgt u gelijk een stappenplan voor de komende twee jaar. Dit is ook aan de hand van de RIV toets van het UWV.

Per verzuimmelding beoordeelt u samen met de adviseur arbeid & gezondheid welke acties er ondernomen worden. Vaak zijn hier vooraf al afspraken over gemaakt. Als een medewerker vaker afwezig is geweest, zal hier een melding van komen. Hier zal de adviseur arbeid & gezondheid contact met u over opnemen. Rond de zesde week zal de verzuimende medewerker bij de verpleegkundig specialist of de bedrijfsarts komen om te bepalen in hoeverre hij of zij al belast kan worden met werk. Hieruit volgt een advies. Omdat wij de eigen regie van de werkgever en medewerker erg stimuleren, zal de medewerker alleen bij de verpleegkundig specialist of de bedrijfsarts terugkomen, wanneer er sprake is van een medische verslechtering of stagnatie.

ÉÉN DIGITAAL DOSSIER
In het verzuimregistratiesysteem monitort de adviseur arbeid & gezondheid of alle wettelijke stappen ondernomen worden. Doordat alle partijen (werkgever, arbodienst, medewerker) in hetzelfde systeem werken, is er ook één digitaal dossier. Het is voor iedereen duidelijk wie welke stappen uitvoert. Rond de 9e maand zal er zowel arbeidskundig als medisch beoordeeld worden of de dossiers op orde zijn. Vervolgens geven we advies over de verdere acties die ondernomen moeten worden.

Meer weten?

Wilt u liever één van onze adviseurs spreken? Bel ons of stuur een e-mail.

0182-623100 info@ro-ad.nl

© 2018 Ro-Ad Arbodienstverlening | Algemene voorwaarden | Privacyregeling | Klachtenregeling